Mi a karnevál? Azon kívül, hogy a valaha írt legjobb magyar regény címe, a negyven napos böjtöt megelőző egy hét ünnepi eseményeit hívják így. Az ünnep tehát a keresztény liturgiából ered, de csak közvetve: a Bibliában mindössze arról van szó, hogy Húsvét előtt negyven napig böjtölni kell, azt viszont csak implicite olvasta ki belőle az utókor, hogy akkor a negyven napot megelőző héten pedig annyit kell zabálni, inni és óbégatni, amennyit fizikailag lehetséges.
A karnevál persze nem csak a mértéktelen hedóniáról szól (bár kétségtelenül ez adja a fő vonzerejét), hanem arról is, hogy pár napra át lehet lényegülni mássá, a szegény ember gazdagnak, a gazdag ember szegénynek öltözhet. Hogy a felnőtt magyar embernek ez a dolog miért nem vonzó, az megérne egy kört, mindenesetre mi valahogy nem tudunk álarcosbált játszani. Mihail Bahtyin azt állította, hogy a karnevál a középkor és a reneszánsz megértésének a kulcsa, egy zárójel, egy szelep, ami lehetővé tette, hogy évente egyszer a merev társadalmi struktúrák néhány napra közmegegyezés alapján fel legyenek függesztve, akárcsak a morál és az alapvető viselkedési szabályok. Ahhoz tehát, hogy a karnevál igazán fontos ünnep legyen, a következők kellenek: merev társadalmi struktúrák, álszent morál és bonyolult viselkedési kódexek. Naná, hogy Latin-Amerikában lett a legfontosabb.
Délután három körül elkezdtek szállingózni a jelmezesek. Szakállas, kalapos, álarcos emberek igyekeztek a falu szélére, ahonnan a felvonulás indult, mi is ott találtunk egy kis teret, ahonnan jól látszott minden, plusz sört is lehetett kapni egy kisasztalról, lavór vízből. Fél négykor iszonyatos durrogtatás vette kezdetét, szinte minden jelmezesnél volt egy puska, amibe puskaport és fojtást tömött, aztán elsütötte. Egy perc volt megtömni a puskát, volt vagy ezer jelmezes, ez elvben másodpercenként tizenhat durranást jelent. Ennyi azért nem volt, mindenesetre folyamatosan ropogtak a puskák közel és távol, úgyhogy beraktuk a füldugót.
A dolgok persze egy kicsit összekavarodtak: nem csak franciák és mexikóiak jelentek meg a karneválon. Először is, a francia intervenciós hadseregben voltak észak-afrikai zsoldosok, akiket a helyiek egyszerűen csak „töröknek” hívtak, annak ellenére, hogy a legtöbbjük Egyiptomból és Szudánból érkezett. Az ő szőrmekucsmájuk, nagy szakálluk és pipájuk élénken megmaradt az indiánok emlékezetében – az már kérdéses, hogy az évek során miért és hogyan került a török-jelmezekre napszemüveg.
Már ment egy ideje a felvonulás, amikor egy pár „török” elkezdett integetni, hogy álljunk be közéjük. Nem kellett nagyon erőszakoskodniuk, azonnal beálltunk, és vonultunk velük az úttesten, ittunk a tequilájukból, és azt is hagyták, hogy lőjünk a puskájukkal. Egészen addig nem volt semmi baj, amíg ki nem értünk a főtérre, ahol egy tribünön ott ült a polgármester, a plébános és a többi potentát, és a rendőröknek feltűnt, hogy a sok jelmezes felvonuló között ott egy tízfős turistacsoport is. Ekkor kiszedtek minket, udvariasan, de határozottan (és géppisztollyal a kezükben, ahogy az a mexikói rendőrségnél szokás), amit legfőképpen azért sajnáltunk, mert a törökök már beígérték, hogy a felvonulás után meghívnak minket vacsorázni és inni.
A főteret hátulról megkerülve a túloldalon aztán megint becsatlakoztunk a menetbe, ezúttal egy csapat „francia” közé. Ami a törökökkel nem sikerült, az velük igen: a falu szélén, egy kis utcában szétszéledt a menet, az előttünk menő (talán zapador) csoport elkanyarodott balra, mi meg a franciákkal jobbra. Már elő volt készítve az asztal az utcán, volt egy rezesbanda is, kaptunk levest, chilaquilest és sört. Kezdődött az utcabál, a további durrogtatás (néhány francia és zapador csak úgy, l’art pour l’art elkezdett lövöldözni egymásra, bár aznap csak felvonulás volt, a „csata” két nappal később volt esedékes). Bőséggel fogyott a tequila és a sör, és egy idő után a francia hadsereg kezdett úgy kinézni, mint Dien Bien Phu után, csak nem a Viet Minh bánt el velük, hanem ők saját magukkal. Amikor a velünk levő lányokat már nagyon rángatták volna táncba az üveges szemű zuávok, akkor udvariasan elköszöntünk és leléptünk.
A huejotzingói karnevál fantasztikus volt, a legkülönlegesebb dolog, amit eddig Mexikóban láttam. És a legdurvább tényleg az, hogy ez csak egy a sok száz karnevál, és a sok ezer hagyományos fesztivál közül, amit az országban tartanak. Mintha Magyarországon minden harmadik településen lenne busójárás, csak az egyikben kurucnak és labancnak öltözne a lakosság, a másikban Mátyás királynak és gyevi bírónak, a harmadikban meg Hétszűnyű Kapanyányimonyóknak és Csizmás Kandúrnak. És előtte hetekig varrnák a jelmezeket, főznék a dödöllét, közben meg innák a pálinkát és játék mordályokkal lövöldöznének egymásra. És nem az lenne Magyarországon tél végén (vagy bármikor máskor), ami most: SEMMI.