A társadalomtudományok jelentős részének implicit vagy explicit célja az, hogy az emberek életminőségét javítsa (saját diszciplinám, a nemzetközi kapcsolatok ilyen szempontból üdítő kivételnek számít). Mást ért azonban életminőség alatt a közgazdász, mint a szociológus, vagy a pszichológus. A közgazdász arra kíváncsi, hogy az emberek mennyit keresnek és mennyit fogyasztanak – minél többet, annál jobb nekik. A szociológus osztályozza őket, viszonyokat, interakciókat keres, és feltételezi, hogy mind az osztályok, mind az interakciók között vannak jobbak és rosszabbak. A pszichológus azt nézi, hogy az egyes egyének hogyan élik meg azt a szituációt, amibe a társadalmi kapcsolataik átmenetileg vagy véglegesen belehelyezik őket. A „Hogy élnek a chileiek?” kérdésre tehát annyiféle választ lehet adni, ahány szemüvegünk van. A turista szemüvege szükségképpen rózsaszín, hiszen csak kevés dolgot láttat: szépek a hegyek, jók a csajok, pontosan járnak a buszok. Az alábbiakban leveszem a rózsaszín gringó-napszemüveget, és gyors egymásutánban felveszem a közgazdász, a szociológus, végül a pszichológus szemüvegét, hogy háromféleképpen nézzem meg ugyanazt: a chilei élet minőségét, vagy ha úgy tetszik, az életszínvonalat.
|
Chile |
Magyarország |
GDP/fő |
14.600$ (2009, PPP) |
18.800$ (2009, PPP) |
Szegénységi küszöb alatt élők (%) |
18,2% (2005) |
12% (2010) |
Gini-együttható |
54.9 (2003) |
26.9 (2005) |
Forrás: CIA World Factbook
Mi az életszínvonal? A válasz egyszerűnek tűnik: felelet arra a kérdésre, hogy „hogy él Ön?”. Ez a kérdés viszont sokkal összetettebb, mint amilyennek elsőre tűnik. Sok mindent lehet rá válaszolni: „jól, mert sok a pénzem”, vagy „rosszul, mert kevés”. Ez egyszerű. „Jól, mert sokat vagyok a családdal”, vagy „rosszul, mert nem léptetnek elő a munkahelyemen”. Ez már komplikáltabb, és az olyan problémákat (amelyek egyéninek tűnnek, mégis társadalmiak), hogy „nincs senki, akiben igazán megbízhatnék”, vagy „bánt a férjem, de nem merem elhagyni”, még nem is vettük bele. A közgazdászokban az a jó (és a rossz is természetesen), hogy csak a termelésre és a fogyasztásra kíváncsiak, ráadásul nem beszélnek mellé: kiszámolják. Többféle gazdasági indikátor létezik az életminőség kifejezésére, a legismertebb a GDP (Gross Domestic Product, bruttó hazai össztermék), de ez nem mond túl sokat, mert pusztán azt méri, hogy ha az adott országban előállított termékek pénzben kifejezett hozzáadott értékét elosztjuk a lakosság létszámával, akkor hány dollár jut egy főre. Sajnos vagy szerencsére (ízlés kérdése), egyetlen országban sem így osztják el a pénzt a lakosság között, ezért a GDP-ből nem derül ki, hogy Juan Pablo éhezik-e, vagy sem. A chilei GDP latin-amerikai összehasonlításban magas, a magyarnál valamivel alacsonyabb.
Egy lépéssel közelebb visz a lényeghez a szegénységi küszöb indexe, ami azt mutatja meg, hogy a lakosság hány százaléka „éhezik”. Ez szintén egy közgazdasági fikció, ami abból áll, hogy megnézik: adott ország árszínvonala mellett mennyibe kerül megvenni azokat a fogyasztási cikkeket, amiket a közgazdászok alapvetőnek tartanak. Aki ennél kevesebbet keres, az vélhetően éhezik. Az ENSZ, hogy ne kelljen a különféle fogyasztói kosarakkal babrálnia, leegyszerűsítette a kérdést: szegény országokban napi 1,25 dollár, közepes jövedelmű országokban 2,5 dollár a szegénységi küszöb, és kész. Latin-Amerikában nem kiemelkedően sok az ilyen értelemben vett szegény, kivéve néhány egészen szerencsétlen helyet, mint Haiti. Chilében nem sokkal nagyobb a szegények aránya, mint Magyarországon vagy más, (nem-skandináv) európai országokban.
A közgazdasági indikátorok közül a Gini-együttható visz a legközelebb a latin-amerikai viszonyok megértéséhez. Ez azt méri, hogy mennyivel tér el a jövedelemeloszlás az teljesen egyenlőtől. Vagyis: minél nagyobb az a terület, amit a teljesen egyenlő jövedelemeloszlás egyenese és a valódi jövedelemeloszlás Lorenz-görbéje közrezár, annál egyenlőtlenebbül oszlik el a jövedelem a társadalom egyes csoportjai között. Itt bújik ki a szög a zsákból: Chile Gini-együtthatója rendkívül magas, vagyis alig néhány olyan ország van a világon, ahol nagyobb különbségek lennének szegények és gazdagok közt, mint Chilében (ilyen például Brazília, Bolívia vagy Dél-Afrika). A Gini-együttható sem csodaszer, néha egész mást mér, mint amire kitalálták: Haitin a földrengés után drasztikusan lecsökkent a Gini, ami viszont nem azt jelenti, hogy az életminőség javult, hanem azt, hogy akinek volt egy repülőjegynyi pénze, az elhagyta az országot. Magyaroszág Gini-ben (még) egész jó, de a rendszerváltás óta sokat romlott a helyzet, ez szerintem nem új információ senkinek, aki ezt a blogot olvassa.
A szociológusok nagyon büszkék rá, hogy érzékenyebbek, mint a közgazdászok, mégis folyton majmolják őket az objektivitás látszata érdekében. Arra szerencsére már rájöttek, hogy nem csak a termelés és a fogyasztás a lényeg, hanem az elosztás is, de – részben a tudomány atyamesterei, Marx és Weber hatására – erőfeszítéseik jelentős része arra megy el, hogy objektívnek vélt társadalmi osztályokat, státuszokat vagy csoportokat különböztessenek meg egymástól. Chilében a szociológusok arra jutottak, hogy az országban latin-amerikai viszonylatban kiemelkedően széles a középosztály, arról pedig általános a konszenzus, hogy minél szélesebb a középosztály egy társadalomban, annál jobb. A módszertan a következő volt: megkérdezték az embereket, hogy „Ön melyik osztályhoz tartozik?”, a válaszadók 85%-a pedig azt felelte, hogy „a középosztályhoz”.
Tartós fogyasztási cikkek birtoklása az egyes jövedelmi/státuszcsoportokban (ABC1, C2, C3, D, E). Fentről lefelé: színes tévé, hűtő, bojler, mosógép, hifi, DVD-lejátszó, kártyás mobiltelefon, mikrohullámú sütő, videólejátszó, asztali számítógép, kábeltévé, centrifuga, előfizetéses mobiltelefon, szélessávú internet, videókamera, fekete-fehér tévé, laptop, mobilnet, mélyhűtő, mosogatógép, légkondi/központi fűtés (!!!). Kép az AIM Chile felméréséből.
Az egyenlőtlenségek másik pszichológiai következménye, hogy az egyes jövedelmi és/vagy státuszcsoportok nem nagyon kapcsolódnak egymáshoz. A társadalmi mobilitás egyik alapvető követelménye a gyenge kötések megléte (pl. a szegény, de tehetséges fiatal szegről-végről ismer egy középosztálybeli vállalkozót, aki épp eladót keres a boltjába). Az egyenlőtlenség és a szegregáció kapcsolata olyan, mint a 22-es csapdája: a gazdagok máshol laknak, más emberekkel érintkeznek, más elképzelésekkel és más értékrenddel bírnak, mint a szegények, emiatt nem ismernek szegényeket és következésképpen mindenfélét gondolnak róluk. A személyes ismeretek hiánya bizalmatlanságot és előítéleteket szül. Latin-Amerikában általában jóval alacsonyabb a csoportközi, vagyis az egyes társadalmi csoportok közti bizalom szintje, mint Európában. Egy gazdag santiagói meg van győződve arról, hogy a város délnyugati részébe menni sötétedés után felér az öngyilkossággal, aki pedig ott lakik, az szükségképpen drogos és bűnöző. Emiatt, ha csak teheti, igyekszik elkerülni a szegényeket, akik így semmiféle kapcsolattal nem rendelkeznek felfelé. (Figyelem: ez nem csak a legszegényebb „E” csoportra igaz – egy „B” csoportba tartozó autószalon-tulajdonos már a „C3” (guachaca) vegyesbolt-tulajdonos társaságát is kerüli, ha teheti.) Ráadásul, mivel a politikai osztály általában a felsőbb rétegekből kerül ki, a társadalom széttöredezettsége politikai következményekkel is jár. Anélkül, hogy a három társadalomtudós-szemüveg mellé még Török Gábor mosolyát is magamra ölteném, csak néhány lehetséges következményt említek. Chilében – éppúgy, mint más latin-amerikai országokban – a lakosság bizalma a demokratikus intézményekben alacsony (a politikusok úgyis csak magukkal törődnek, a bíróság úgyis a gazdagokat védi), a demokrácia felfogása instrumentális (mindegy, hogy lehet-e szavazni, a lényeg, hogy jól éljünk), a létbizonytalanság pedig nosztalgiát szül a diktatúra iránt (Pinochet alatt jól éltünk és rend volt). Mivel az elmúlt húsz évben nem csak az átlagos életszínvonal nőtt Chilében, hanem az egyenlőtlenségek és a létbizonytalanság is, a lakosság jelentős része nem tud egyértelműen állást foglalni abban a kérdésben, hogy jó-e a demokrácia. Vagy úgy gondolja, hogy a demokrácia alapvetően jó, de nem hullatna könnyeket, ha esetleg jönne megint egy jóvágású diktátor, és rendet rakna végre.
Ismerős?