Hátizsákkal Latin-Amerikában

Clandestino

Clandestino

Vulkánfürdő, zuhatagzuhany

2016. március 16. - Soltész Béla

Az ecuadori felföldet két irányból szegélyező vulkán-sorfal néha drasztikus módon hívja fel magára a figyelmet. Az egyik legaktívabb tűzhányó, a Tungurahua (amelynek neve kecsuául azt jelenti: égő torok) minden évszázadban produkál legalább egy nagy kitörést, de a köztes időben sem tétlenkedik. Több ezer méter magas hamufelhőket bocsát ki magából, vagy földrengésekkel, robbanásokkal, kőesésekkel ad magáról hírt. Tűzhányók szomszédságában élni általában nem egy életbiztosítás, de a Tungurahua tövében különösképpen nem az.

img_2595_new.jpg

Ennek ellenére a vulkán alatti völgy az ősidők óta lakott, és már az indiánok is előszeretettel jártak ide megmártózni "Tungurahua mama vizeletében", ahogy ők nevezték. A földből ugyanis számtalan helyen tör föl a forró termálvíz, amelyre a spanyol hódítók is rákaptak, és megalapították a Baños ("fürdők") nevű települést, amelynek teljes neve Baños de Agua Santa (Szent Víz Fürdői). A vizelet-témától ízlésesen elvonatkoztatva, de a termálvizek jótékony hatását felismerve Bañosból zarándokhely lett, ahová Szűz Máriához gyógyulásért fohászkodva jártak a hívek egész Ecuadorból. Baños főterén felépült egy búcsújáró templom, a falu szélén pedig egy vízesés tövében kialakult egy nagy gyógyfürdő, ahol a meleg vizet a vulkán tövéből előtörő hőforrások, a hideg vizet pedig a vízesések szolgáltatják. Mindezt egy Szűz Mária-szobor szemléli óvó tekintettel a sziklák tetejéről.

img_2477_new.jpgA fürdőben három medence van, egyik sem túl nagy, ráadásul az egyik szinte elviselhetetlenül forró (44 fokos), a másik jéghideg, úgyhogy mindenki a harmadik, kellemesen meleg medencében áztatta magát. Azt hiszem, hogy soha az életben nem voltam még ilyen zsúfolt medencében: gyakorlatilag egymásnak nyomódva ázott minden fürdővendég a kecsua öregasszonytól a kanadai nyugdíjasig, a szakállas backpackertől a bajszos kreol családapáig. Úgyhogy, bár kétségtelenül nagyon demokratikus dolog volt ott ázni ebben a langyos emberlevesben, egy idő után elég émelyítővé vált, így visszamentem a kabinba, felöltöztem és más elfoglaltság után néztem.

img_2506_new.jpgSzerencsére Bañosban bőven van mit csinálni a fürdésen kívül is. A szűk völgy az Amazonas medencéje felé nyílik, a mélyben a Pastaza folyón raftingolni, kajakozni vagy canyoningolni lehet, a völgy fölött áthúzott kábeleken zip-line-olni, a hidakról bungee-jumpingolni; a sziklákra és a vízesésekre fel lehet mászni, a tetejükről pedig neki lehet rugaszkodni siklóernyővel. Baños Ecuador, sőt egész Latin-Amerika egyik legnagyobb extrémsport-központja, és a legtöbb ide látogató nem sajnálja magától az adrenalin-fröccsöket. Pláne, hogy elég olcsón mérik: sok a lehetőség és nagy a konkurencia, így aki szeretné, minden haja szálát az égnek tudja állítani.

img_2550_new.jpgBevallom, én ehhez túl óvatos voltam. Valahogy úgy voltam vele, hogy épp elég rizikós dolog egyedül hátizsákozni nyolc hónapon át Dél-Amerikában, hogy még direktbe meg is kísértsem a szerencsémet valami vitathatóan biztonságos drót- vagy gumikötélen. Persze egy libegőszerű kis konténerbe kénytelen voltam beülni, hogy közelről láthassam az egyik legszebb vízesést, de ezen túlmenően inkább csak bicikliztem. Ami szintén nem volt teljesen veszélytelen a szerpentinen, még úgy sem, hogy az aszfaltra rendesen fel voltak festve a biciklikre figyelmeztető piktogramok. Biciklisáv viszont természetesen nem volt, a kamionok pedig egyre-másra húztak el mellettem a felföldet és az Amazonas-medencét összekötő forgalmas úton.

img_2484_new.jpgA biciklit sisakkal, lakattal és szerelőtáskával együtt tíz dollárért béreltem ki egy napra, és lényegében csak lefelé kellett vele menni: néhány emelkedőt leszámítva harminc kilométert gurultam. Közben minden kanyarral egyre trópusibb lett a növényzet. Baños környékén kifejezetten magashegyi, tavaszias a klíma, az út azonban harminc kilométer alatt ezerötszáz méternyit ereszkedett, és egyre-másra váltották fel az örökzöld fákat az esőerdőre jellemző növények.

img_2541_new.jpgRáérősen bicikliztem, minden vízesést lefotóztam (márpedig abból volt bőven), és a Manto de la Novia (Menyasszony-fátyol) vízesés tövében egy katonai akadémia hallgatói közé keveredtem. Repülőtiszti főiskolások voltak, fiúk és lányok vegyesen, és Baños környékén edzőtáboroztak, ami elég nagy élmény lehetett nekik - ráadásul a fiúk minden alkalmat megragadtak, hogy az eszüket játsszák a lányok előtt, úgyhogy nagyon szórakoztatóak voltak. Direktbe hintáztatták a kötélhidat, félmeztelenre vetkőzve beálltak az összes vízesés alá, ami nem volt elkerítve, és ha lehetett, akkor nem a kijelölt lépcsőkön másztak felfelé, hanem a meredekebb sziklákon. Eleinte idegesítettek (főleg, amikor hintáztatták alattam a kötélhidat), de aztán átragadt rám is a kamaszos jókedvük.

img_2536_new.jpgTovább indultam biciklivel, ők meg felszálltak a buszukra, de a következő vízesésnél, a Pailón del Diablo-nál (Ördögüst) megint összefutottunk. Ez még látványosabb és még elementárisabb zuhatag volt, mint az előző, ráadásul olyan közel lehetett menni a vízhez, amilyen közel egy európai vízeséshez biztos, hogy nem engednének senkit. A reménybeli repülőtiszteknek se kellett több, természetesen nekiindultak és utolértek engem, aki akkor már négykézláb, a sziklafalhoz simulva küzdöttem a tériszonnyal.

img_2568_new.jpgBár nem álltam be konkrétan a vízesés alá zuhanyozni, mint a kadétok, én is csuromvizes lettem. Szerencsére a klíma itt már kellően trópusi volt, és a nagy melegben gyorsan megszáradtam. Tovább bicikliztem, vagy inkább gurultam lefelé. Végül a lejtő alján, Río Negro falucskában leintettem egy Baños felé menő buszt, három dollárért beraktam a biciklit a csomagtartóba, és fél óra múlva már ismét az örök tavaszban voltam. 1800 méterrel a tengerszint felett, az (akkor épp nem füstölgő) Tungurahua tövében.

img_2573_new.jpgMásnap pedig elindultam az Andok felföldje felé, hogy túrázzak egyet a Quilotoa-lagúna körül.

A bejegyzés trackback címe:

https://clandestino.blog.hu/api/trackback/id/tr628487370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása